OP ČSSD Vsetín

Tlak EU i akcionářů pomohl, Ryanair zruší kritizované praktiky

MUDr. Olga Sehnalová MBA31.10.2013 Letecká společnost Ryanair vyslyší volání zákazníků a omezí některé kritizované praktiky na palubách svých letadel.

Změnu obchodních podmínek uveřejnil tento nízkonákladový dopravce jen několik týdnů poté, co byl za svůj nekompromisní přístup k cestujícím ostře kritizován vlastními akcionáři. Za vstřícnější podmínky cestování v letecké dopravě dlouhodobě bojují i europoslanci z Výboru pro dopravu a cestovní ruch, jehož členkou je česká poslankyně, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D).

Poslankyně Sehnalová v reakci na kroky Ryanairu uvedla: „Je jistě dobře, že nejkřiklavější praktiky, které komplikovaly cestujícím život, společnost Ryanair částečně opouští. Podle mého názoru jde i o reakci na soustavný tlak, který vyvíjí EU v oblasti práv cestujících. Evropský parlament například právě projednává revizi nařízení o právech cestujících v letecké dopravě, kde řada změn reaguje právě na některé praktiky nízkonákladových společností."

Největší nízkonákladový dopravce v Evropě plánuje postupně tolerovat i druhé kabinové zavazadlo o rozměrech 35x20x20 cm, bude snižovat poplatky za opětovné vydání palubní vstupenky na letišti či za předem nenahlášená zavazadla. Zákazníci budou moci i 24 hodin před letem změnit drobné chyby ve svých rezervacích a částečně mají zmizet i hlasité reklamy na palubách letadel. Lety po deváté večer by navíc měly být tiché úplně.

Ryanair je za svůj přístup k zákazníkům dlouhodobě kritizován. Naposledy byl úřady vyšetřován kvůli podezření, že společnost svým pilotům nařizuje létat s co nejmenší zásobou paliva, což vedlo k řadě bezpečnostních incidentů. Předpisy EU přitom dopravcům nařizují vozit takové zásoby paliva, aby se letadlo bylo schopno vypořádat i s mimořádnými situacemi, jako je například odklon na jiné letiště či neočekávaná zpoždění. Dopravce si navíc stále účtuje vysoké poplatky za nadměrná zavazadla či za zapomenutí on-line rezervace. Nevymizely ani obavy z přetěžování pilotů i personálu.

„Problémem u řady společností je také netransparentní cenová politika, skryté dodatečné poplatky či nedostatečná informovanost cestujících o jejich základních právech. Dlouhodobě bojuji i proti dvojí cenové politice. Není přijatelné, aby se stále objevovaly případy, kdy ta samá letenka s tou samou leteckou společností stojí v každé členské zemi Evropské unie jinak. Je to neférové vůči spotřebitelům a při takové praxi nelze hovořit o společném evropském trhu leteckých služeb," uvedla dále Sehnalová.

Revize nařízení, kterou v současné době projednává Evropský parlament, se dále věnuje například právu cestujících na odškodnění v případě platební neschopnosti dopravce, zabránění zneužívání „mimořádných okolností" a zákazu politiky „no show". Na plenárním zasedání se hlasování očekává v první polovině roku 2014.

 

MUDr. Olga Sehnalová MBA

  • Poslankyně Evropského parlamentu

Kalendář akcí

po út st čt so ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
ASR Search Engine