OP ČSSD Vsetín

Problémy s doručováním nemusí mít jenom Ježíšek - EU chce zvýšit důvěru v on-line nákupy

MUDr. Olga Sehnalová MBA05.11.2013 Objem elektronického obchodu v Evropské unii rychle roste. Na obrátkách pravidelně nabírá právě teď, před Vánoci.

Ovšem téměř každý, kdo někdy objednával dárek přes internet, pocítil jistou nervozitu nad tím, zda balíček dorazí v pořádku a včas. Rozvojem elektronického trhu a doručováním zásilek v Evropské unii se dnes zabýval Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele, ve kterém zasedá i česká europoslankyně, Olga Sehnalová (ČSSD, S&D), stínová zpravodajka návrhu.

„Lidé, kteří nakupují přes internet a využívají i obchody v jiných členských státech, mají až šestnáctkrát větší výběr zboží, než kdyby nakupovali v kamenném obchodě. Nehledě na úspory, které takový nákup může přinést. Plnému rozvoji elektronického trhu však brání mimo jiné problémy s doručováním zboží, které spotřebitelé stále hlásí," uvedla europoslankyně Olga Sehnalová. Ve svých pozměňovacích návrzích se proto soustředí na řešení, která přinesou lidem možnost plného využití výhod vnitřního trhu Evropské unie.

„Jsem toho názoru, že součástí standardního souboru informací o objednávce od obchodníka by mělo být sledování a dohledávání zásilek. V současné době dochází ze strany jednotlivých operátorů k jejich překódování, což zákazníkovi průběžné sledování a dohledání zásilky prakticky znemožňuje," řekla europoslankyně.

Sehnalová dále navrhuje zavedení evropské značky důvěry pro elektronický obchod, která by spotřebitelům umožnila činit informovanější rozhodnutí. „Tato značka by lidem umožnila vybírat na základě ověřených informací, ale také zvýšila jejich důvěru v doručování a nakupování na internetu. Udělování této značky by bylo podmíněno respektováním příslušné legislativy a kodexů chování," vysvětlila europoslankyně. Zakotvení značky, její rozsah a minimální standardy by měla na základě podrobné analýzy navrhnout Komise. Tato značka by byla nejen garantem kvality a spolehlivosti poskytovaných doručovatelských služeb, ale také zárukou dodržování pracovních a environmentálních standardů.

Problémem podle Olgy Sehnalové nadále zůstávají také internetové srovnávací portály, které často nejsou příliš transparentní. „Spotřebitel se málokdy dozví, jakým způsobem jsou nabízené produkty vybírány, zda si za přední místa obchodníci platí, a jak je to s cenovou transparentností výrobků a služeb. Dle řady šetření neposkytují opravdu vždy jasné, přesné a úplné informace," uvedla.

Konečné hlasování o podobě návrhu se očekává ve Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele v prosinci. Začátkem roku se pak zpráva bude projednávat na plenárním zasedání.

 

MUDr. Olga Sehnalová MBA

  • Poslankyně Evropského parlamentu

Kalendář akcí

po út st čt so ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
ASR Search Engine